Kaffestund i finværet


I dag har det vært deilig mildt og en strålende sol her hos meg.  Det har vært en januardag utenom det vanlige.  Formiddagskaffen tog jeg utendørs i dag - noen julekaker var det visst igjen - og jamen har jeg ikke fremdeles litt jul på verandaen gitt.  

Jeg trodde jeg hadde kvittet meg med julen nå, men stadig dukker det opp litt her og der enda.  

Da gangen var vasket i dag skulle jeg legge en ren gammel fillerye ved døren.  Den hadde fått en omgang i maskinen.  Selv om det er gamle filleryer kan man få seg noen overraskelser.  Er det innslag av ull i dem kan ullen krympe og ryen blir bølget og stygg på gulvet.  

Det skjedde med min - så i dag har jeg sittet ute i solskinnet med ryen og varm kaffe og knytt den opp på nytt.  


 Jeg klippet av ryen slik at jeg kunne fjerne de innslagene som hadde krympet - rakk opp slik at trådene  ble ca 10-15 cm.  


Så knyter man trådene - to kjerringknuter og en rundknute skal til for at det blir sterkt nok. 






Til slutt friseres trådene litt og klippes i passende lengde.


Så slapp jeg turen til Ikea for å kjøpe ny matte - denne gamle koselige ryen holder i mange år til nå.  Den ble kortere enn den var, men absolutt brukbar til sitt bruk.