Vask - ikke kast!

I går tok jeg motet til meg og kastet to kelim-tepper i vaskemaskinen.  Det fikk gå som det ville.  Jeg stilte inn maskinen på ull-vask og lot det stå til.  Spenningen var stor da jeg åpnet maskinen ....


Det gikk jo kjempebra!  Teppene ble fine og rene - de var ikke bulkete og knutene hadde ikke gått opp.  



Disse teppene har jeg flyttet til nye steder ettersom de ble mer og mer skitne.  Til sist var de brukt ute på trappen.  Jeg hadde vondt for å kaste dem, og ville ikke koste på rens heller.  En omgang i vaskemaskinen ble løsningen.  

Nå har jeg lagt dem på et soverom som sengeforleggere.  


Ikke nok med det!  Inspirert av de fine rene teppene gikk jeg fatt på gamle dun-puter.   Det er ikke hyggelig med flekkete og skitne puter - selv om de får putetrekk på seg! 




Dun-puter kan fint vaskes i vaskemaskin - men man må ha tørketrommel! Uten tørketrommel blir de aldri tørre - og heller ikke tykke og luftige.  Det må de være hvis det skal være noen vits i å spare på dem.   Etter omgangen i tørketrommelen legger dem over natten på badegulvet for at de skal bli helt gjennomtørre.  Det er alltid litt fuktighet i dem selv om de har vært i tørketrommelen.
Jeg vasker dem på 60 grader for å få dem ordentlig rene. Det tåler de fint.   

Disse får et nytt liv som ute-puter eller sofaputer kanskje.  

Så - moralen er:  Vask - ikke kast!